E Liturgiamagyarázatok E Liturgia magyarázat 2014. október 26.

Liturgia magyarázat 2014. október 26.

Dicsértessék a Jézus Krisztus! Kedves Testvérek! – Ma van az évközi 30. vasárnap! Most – a liturgia magyarázat keretében – folytatjuk a katolikus hitünk egyes részeinek ismertetését, hitünk rövid összefoglalását a Katolikus Egyház Katekizmusának Kompendiuma, azaz összefoglalása alapján, kérdés – felelet formájában,

  1. Mi a helye az Eucharisztiának az üdvösség isteni tervében?

Az Ószövetségben az Eucharisztia előképe elsősorban az évenként megült húsvéti vacsora, amelyet a zsidók kovásztalan kenyérrel ünnepeltek, az Egyiptomból való váratlan és szabadító kivonulás emlékezetére. Jézus tanításában előre beszélt az Eucharisztiáról, és az utolsó vacsorán, a húsvéti vacsora keretében alapította. Az Egyház – hűségesen az Úr parancsához, ami így szólt: „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre”, – mindig ünnepelte az Eucharisztiát, elsősorban vasárnaponként, Jézus föltámadásának napján.

  1. Hogyan történik az Eucharisztia ünneplése?

Az Eucharisztia ünneplésének két nagy része van, melyek egyetlen istentiszteleti cselekményt alkotnak: az igeliturgia, amely Isten az Igéjének hirdetése és hallgatása; és az eucharisztikus liturgia, amelynek részei a kenyér és a bor fölajánlása, a konszekráló, – azaz az átváltoztató – szavak, és a szentáldozás.

  1. Ki az Eucharisztia ünneplésének szolgája?

Az érvényesen fölszentelt püspök vagy pap, akik Krisztusnak, a főnek személyében és az Egyház nevében cselekszenek.

  1. Mi az Eucharisztia ünnepléséhez szükséges anyag?

A búzalisztből készült kenyér és a csak szőlőből készült bor.

  1. Az Eucharisztia milyen értelemben emlékezete Krisztus áldozatának?

Az Eucharisztia emlékezet, abban az értelemben, hogy jelenvalóvá teszi azt az áldozatot, amelyet Krisztus a kereszten egyszer és mindenkorra ajánlott föl az Atyának az emberiség javára. Az Eucharisztia áldozati jellege magában az alapító szavakban nyilvánul meg: „Ez az én testem, mely értetek adatik” és „ez a kehely az új szövetségé az én véremben, mely értetek kiontatik a bűnök bocsánatára”. A keresztáldozat és az Eucharisztia áldozata egy és ugyanaz az áldozat. Azonos az áldozat tárgya és felajánlója, a különbség csak a föláldozás módjában van: véres áldozat a kereszten, és vérontás nélküli áldozat az Eucharisztiában.

Kedves Testvérek! Most pedig imádkozzunk együtt a Plébános Urunkért, az egykor és most élő papokért, szerzetesekért, szolgálattevőkért, népünkért, vezetőinkért, ellenfeleinkért, ellenségeinkért és a Váci Egyházmegyei Zsinat munkájáért:

„Szent Mihály arkangyal, védelmezz minket a küzdelemben, a sátán gonosz kísértései ellen légy oltalmunk. Esedezve kérjük, parancsoljon neki az Isten, Te pedig mennyei seregek vezére a sátánt, és a többi gonosz szellemet, kik a lelkek vesztére körüljárnak a világban, Isten erejével taszítsd vissza a kárhozat helyére!” Amen.