E Liturgiamagyarázatok E Liturgiamagyarázat 2012. június 3. (241. rész)

Liturgiamagyarázat 2012. június 3. (241. rész)

Dicsértessék a Jézus Krisztus! Kedves Testvérek! – Most folytatjuk a liturgia magyarázatokat, a katolikus hitünk egyes részeinek ismertetését. Ma van

SZENTHÁROMSÁG VASÁRNAPJA

A Pünkösd után megkezdődő évközi időszakra esik néhány olyan szép és mély tanítással bíró ünnepünk, amelynek tárgya nem egy-egy üdv-esemény, hanem az azokban elrejtőző hitigazság, dogma. A Krisztus életét újra megjelenítő ünnepeink a liturgia klasszikus korszakára, az I. évezred első felére mennek vissza. Ezek a tanító – hitvalló – imádó ünnepek a II. évezred áhítatának gyümölcsei.

Az egész liturgia célja a Szentháromság dicsérete. Minden imádságot az ő nevében kezdünk és fejezünk be; a zsoltárok végén a „Dicsőség az Atyának…” kezdetű kis-doxológiát mondjuk. Voltaképpen a karácsony, húsvét, pünkösd titkáért is az egész Szentháromságot illeti a hálaadás és imádás. Már a X. század óta elterjedt szokás az Egyházban, hogy a két nagy ünnepi időszak lezárása után külön ünnepet szentelünk a Szentháromság tiszteletére.

A Szentháromságra vonatkozó legfontosabb hitigazságok:

  1. Az egy Istenben 3 személy van: az Atya, a Fiú, és a Szentlélek. Mindhárom Isten, de egy az istenségük. Mindhárom mindenható, de közös a mindenhatóságuk. Mindhárom egyenlően örök, de egy és ugyanaz az örökkévalóságuk. Ezt röviden úgy mondjuk, hogy az egyetlen isteni természetet 3 személy birtokolja.
  2. A Szentháromság a legnagyobb hittitok. Sohasem jöttünk volna rá, ha Krisztus ki nem nyilatkoztatja nekünk. Sőt azután sem értjük meg emberi ésszel, mert titka a mi tapasztalatainkat felülhaladja. Ennek ellenére helyes az emberi értelem igyekezete, hogy amennyire képes, a kinyilatkoztatás segítségével hatoljon be e titokba, mert így egyrészt belátja, hogy a hitigazságban nincsen belső ellentmondás, továbbá mert a mélyebb istenismeret nagyobb istenszeretetre indít.
  3. A háromságos lét az Isten belső életéhez tartozik, tehát nincs benne előbb és utóbb, hanem öröktől fogva és örök időkig tartó „állapota” Istennek. A Lét – az Értelem – az Akarat emberi hármassága, Istenben végtelenül tökéletesebben jelenik meg a három személyben! Az Atya a Lét forrása, a Fiú az isteni megismerés (az Értelem) szülötte, a Lélek a tökéletes Akaratból (a Szeretésből) származik.

Kedves Testvérek! Most pedig imádkozzunk együtt a Plébános Urunkért, az egykor és most élő papokért, szerzetesekért, szolgálattevőkért, népünkért, vezetőinkért:

„Szent Mihály arkangyal, védelmezz minket a küzdelemben, a sátán gonosz kísértései ellen légy oltalmunk. Esedezve kérjük, parancsoljon neki az Isten, Te pedig mennyei seregek vezére a sátánt, és a többi gonosz szellemet, kik a lelkek vesztére körüljárnak a világban, Isten erejével taszítsd vissza a kárhozat helyére!” Amen.